top of page
Jak učíme, co učíme a proč
Milé děti, po mnoha a mnoha letech strávených hraním s vámi jsem se rozhodla přiblížit vašim rodičům, prarodičům, sourozencům, tetám a strýčkům v několika slovech co to vlastně na angličtině vyvádíme.
Jak se učíme
Hrajeme si. Hrajeme si s dvouletými dětmi, ale hrajeme si i s desetiletými. Hrajeme si, běháme, skáčeme, hodně křičíme, trefujeme se do košů, stavíme domy a bouráme je, zpíváme, vymýšlíme říkanky, posloucháme pohádky, koukáme se na pohádky, malujeme, hrajeme bingo, pexeso a karty, chodíme ven, sbíráme listí, testujeme vlastní křídy, stavíme domy z klacků, kreslíme, modelujeme, tvoříme a u toho všeho se učíme. A učí se nejen děti, ale i my dva. Já se stále zdokonaluju ve snaze nabodobit Lukeův krásný akcent, Luke se vrací do dětství a společně si užíváme s vašimi dětmi každou minutu.
Vyjma výjimečných situací jsou hodiny pouze v angličtině a děti rozumí. A děti mluví. Mluví gesty, mluví ´svojí´angličtinou, svojí vlastní třetí řečí, což můžou být slova správě vyslovená, slova vymyšlená, zvuky.
Jo, chce to trpělivost. Na naší straně, na vaší straně, ale máme důkazy.
Playground English jsem (aniž bych to věděla) založila jako 16ti letá studentka, co si začala s tříletými dětmi hrát pexeso. V Kralupech fungujeme od mého druhého těhotenství (14let) a našimi dveřmi už prošlo tolik dětí, někteří z nich už jsou dospělí a jejich angličtina OMG- dokonalá.
Mluví, mluví krásně a můžou za to poděkovat sobě a svým rodičům, kteří nám věřili. A další a další děti dorůstají a z prvotních gest a pár slovíček si teď s Lukem pokecají o politické situaci v USA:)
Všechno je dovoleno, nic není špatně, protože cílem je se nebát a mluvit.
Co se učíme
Učíme se používat novou řeč. Učíme se poprosit o knížku, o tužku, o pití, o ´cookie´.
Učíme se říct jak se máme, co je naše a co není, co máme rádi a co nemáme, co jsme měli k snídani, obědu a večeři, co rádi děláme v léte a co chceme k Ježíšku. Učíme se zvířátka, barvy, předložky, čas přítomný prostý a průběhový, čas předpřítomný, čas budoucí a minulý, čísla, písmena, tvary, dopravní prostředky, části těla. Učíme se popisovat obrázky, svůj obličej i obličej kamaráda. Učíme se používat slovesa v první druhé i třetí osobě čísla jednotného i množného. Učíme se slovesa, učíme se říkat co umíme a co neumíme, co chceme a co nechceme.
A všechno se to učíme stejně jako jsme se učili naši mateřskou řeč.
A když už jsou děti starší, tak vytváříme hry, píšeme muzikály, skládáme básničky, vymýšlíme kvízy a používáme časy, o kterých se mě v 10-16ti letech ani nesnilo. Předpřítomný, předminulý, třetí kondicionál, je to jízda.
Děti si užívají dokonalý Lukeovy angličtiny a mojí tvůrčí energii, vtipkují s námi, používají angličtinu a rozumí a hlavně se nebojí mluvit.
A proč to tak děláme
Protože to funguje:)
Protože všechno to tvoření, pomalované oblečení, modelína, hlína, štětce má smysl. Děti si nejenom malují, modelují a vystřihují, oni si hrají s angličtinou a nová slova, nové výrazy, nové fráze si prožívají, stejně jako si s vámi, rodiči, prožili svá první česká slovíčka a věty. Vaše děti se týden od týdne mění, každý týden mě některé z nich překvapí novou větou, kterou složí bez mé pomoci, novým výrazem, který si schovávalo, novým slovem, které si ´prožilo´. A já vám pak nadšeně volám a společně máme radost, že už už už.
Naši milí rodiče, děkujeme vám za důvěru, kterou tím, že nám vaše děti svěříte, dáváte.
Že nám věříte, že všechno to zpívání, patlání, křik, šeptání má smysl.
A budete- li chtít, zpívejte si s dětmi, opakujte si říkanky, povídejte si nad fotkami a uvidíte sami!
Všem úžasným dětem a jejich trpělivým rodičům děkuji,
Vaši Kája a Luke Shipstead
bottom of page